عصمت ابراهيم(عليه السلام)

ابراهيم(عليه السلام) از خداوند درخواست كرد براى اطمينان قلبش چگونگى زنده كردن مردگان را ارائه دهد، مگر پيامبران اطمينان قلبى به زنده شدن مردگان ندارند؟

 

از آيات شريف سوره تكاثر و غير آن استفاده مى شود كه يقين داراى مراتبى است:

1. «علم اليقين»: اين است كه انسان از دلايل مختلف به چيزى ايمان آورد; مانند كسى كه با مشاهده دود ايمان به وجود آتش پيدا كند.

2. «عين اليقين»: جايى است كه انسان به مرحله مشاهده مى رسد و با چشم خود (مثلا آتش را) مشاهده مى كند.

3. «حق اليقين»: آن همانند كسى است كه وارد آتش شود و سوزش آن را لمس كند و اين بالاترين مرحله يقين است.

استدلال هاى علمى و منطقى يقين آور است، امّا مرحله پايينى از يقين است، به همين جهت انسان تا به مرحله «عين اليقين» و «حق اليقين» نرسد دلش آرام نمى گيرد.

حضرت ابراهيم(عليه السلام) از طريق عقل و منطق به زنده شدن مردگان ايمان داشت، ولى مى خواست از طريق حس و شهود آن را دريابد و به يقينش افزوده گردد و به مرحله «عين اليقين» و «حق اليقين» برسد تا قلبش آرام گيرد; چنان كه در روايتى درباره آيه (ولـكن لّيطمئن قلبى) از امام رضا(عليه السلام) سؤال شد. آن حضرت در جواب فرمود: «حضرت ابراهيم يقين داشت، ولكن مى خواست به اين وسيله يقينش بيشتر شود». البته كشف و شهود باطنى تنها براى كسانى است كه مراتبى از علم و ايمان و استدلال را طى كرده باشند.

تنها كسى كه بعد از پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: (لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا); اگر همه پرده ها كنار روند بر يقين من افزوده نمى شود، اميرالمؤمنين(عليه السلام) است، ولى ساير مردمان (چه پيامبران و چه غير آنان) همه دوست دارند كه شنيده ها و باورهاى خود را به صورت عينى مشاهده كنند، زيرا افكار انسان قبل از رسيدن به مرحله شهود دائماً در حركت و جولان و فراز و نشيب است، امّا به مرحله شهود كه رسيد آرام مى گيرد و تثبيت مى شود.

 

/ 1 نظر / 18 بازدید
Bijan

تبلیغات رایگان برای همه برای همیشه برای تبلیغ وبلاگ، وبسایت و یا شغل و حرفه خود در اینترنت به صورت رایگان به سایت www.tablighaat.com مراجعه نمایید.