در آيه شريفه اى كه اشاره به قصّه حضرت لوط(عليه السلام) دارد، پس از شرح قصّه ورود ميهمانان كه پيامبران الهى بودند و هجوم قوم مفسد خود به خانه اش، مى فرمايد كه لوط(عليه السلام) براى دفع شرّ آنها، به قوم مفسد اين پيشنهاد را داد كه (هـؤُلاءِ بَناتى اِن كُنتُم فـعِلين); اينان دختران من هستند اگر انجام دهنده ايد (به ميهمانانم آزار نرسانيد).

حضرت لوط(عليه السلام)به قوم پيشنهاد چه فعلى را داد؟ اگر امر پيشنهادى ازدواج بوده چرا حضرت دختران خود را به نكاح قومى مفسد و فاسق و فاجر درآورد؟

 

فعل پيشنهادى حضرت لوط (عليه السلام) به قوم به طور قطع نكاح با دختران خودش بوده و تصميم ايشان اين بود كه آنان را از فحشا باز دارد و منظورشان را از راه حلال تأمين كند، از طريقى كه گناهى بر آن مترتب نشود، از اين رو به آنان پيشنهاد ازدواج با دخترانش را داد و از آنان خواست كه از خداوند بترسند و او را نزد ميهمان هايش رسوا نكنند، پس ازدواج با ايشان را ترجيح داده و فرمود: ازدواج با اين دختران، پاكيزه تر است. و منظورشان اين بوده كه ازدواج با دختران من عملى پاك است و هيچ شائبه زشتى و پليدى در آن نيست.

و در آيه ديگر جمله (هـؤُلاءِ بَناتى) را مقيد به (هُنَّ اَطهَرُ لَكُم) كرده تا بفهماند منظور لوط(عليه السلام) از عرضه كردن دختران خود، اين بوده كه مردم با آنها ازدواج كنند، نه اين كه از راه غير شرعى شهوات خود را تسكين دهند و حاشا بر مقام يك پيغمبر خدا كه چنين پيشنهادى بكند، چرا كه در زنا هيچ طهارتى وجود ندارد.

برخى از مفسران نيز معتقدند: مراد از اين كه گفت: «اين دختران من در اختيار شمايند» شايد اشاره به همه دختران و زنان قوم باشد، چون يك پيغمبر، پدر همه امت خويش است و زنان آن امّت دختران او هستند، هم چنان كه مردان آن امّت پسران او هستند. و لوط(عليه السلام) مى خواست به مردم بفهماند كه دفع شهوت به وسيله جنس زن و به طريق نكاح، كه خود طريقه اى فطرى است، براى شما بهتر و پاك تر است از اين كه به وسيله مردان و از طريق فحشا صورت بگيرد.

مفسدان قوم لوط همان افراد كافرى هستند كه به آيين حضرت لوط ايمان نياوردند، امّا اين كه آيا ازدواج دختران با ايمان لوط با كفار بى ايمان جايز بود كه لوط به آنها چنين پيشنهادى را كرد؟ در جواب بايد گفت:

1. در آيين لوط ـ همانند آغازاسلام ـ تحريم چنين ازدواجى وجود نداشت، براى همين پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) دختر خود «زينب» را به ازدواج «ابى العاص» ـ قبل از آن كه اسلام بپذيرد ـ در آورد، ولى بعد جواز اين حكم نسخ شد و مسلمانان مأمور شدند دختران خود را به كافر ندهند.

2. منظور لوط از اين پيشنهاد ازدواج مشروط بود (مشروط به ايمان); يعنى اينها دختران من هستند، ايمان آوريد تا آنها را به ازدواج شما در آوريم.


نویسنده : گروه پرسمان قرآني ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ تاریخ یکشنبه ٩ دی ،۱۳۸٦