در وبلاگ از قرآن بپرس مطلبی آوردم چون طولانی بود بقيه مطلب را اينجا آوردم:

ادامه مطلب را اينجا بخوانيد:

۵. شخصى به نام ابى بصير گويد : از امام صادق (عليه السلام)پرسيدم : مردم مى گويند چرا از حضرت على (عليه السلام) و اهل بيت او نامى در قرآن كريم نيامده است ؟ امام(عليه السلام) فرمودند : به كسانى كه چنين اعتراضى مى كنند ، بگوييد همان گونه كه نماز در قرآن آمده ، ولى سه يا چهار ركعت  بودن آن مشخص نشده و پيامبر(صلى الله عليه وآله)آن را براى مردم تفسير كرد ; زكات در قرآن نازل شده ولى مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلى الله عليه وآله)آن را براى مردم تفسير كرد و.. . همين طور قرآن خواسته كه از خدا و رسولش و اولى الامر اطاعت كنيد .» (نساء ، 59) اين آيه درباره على و حسن و حسين (عليهم السلام)نازل شده و پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرمود : هر كه من مولاى اويم ، پس على مولاى اوست . يعنى همان گونه كه تفسير جزئيات نماز ، زكات و حج به پيامبر(صلى الله عليه وآله)واگذار شده كه دستورهاى الهى را به مردم ابلاغ كنند ، معرفى اولى الامر نيز به ايشان واگذار شده و پيامبر(صلى الله عليه وآله)نيز آنها را به مردم معرفى كردند . سپس امام صادق(عليه السلام)ساير آيات و رواياتى را كه در اين باره آمده فرموده است .

در قرآن آياتى وجود دارد كه به گفته شيعه و سنّى درباره امامت و ولايت و عصمت ائمه(عليهم السلام)نازل شده است : از آن جمله مى توان به آيات زير اشاره كرد :

1 . آيه اولى الامر (نساء ، 59) كه مى فرمايد : «يـأيّها الذين ءامنوا أطيعوا اللّه و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم ; اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، از خدا و پيامبر و اولياى امر خود اطاعت كنيد .»

2 . آيه تبليغ (مائده ، 67) كه مى فرمايد : «يـأيّها الرسول بلّغ ما أنزل إليك من ربّك و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته ; اى پيامبر آنچه را از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ، ابلاغ كن ، و اگر نكنى پيامش را نرسانده اى .»

3 . آيه ولايت (مائده ، 55) كه مى فرمايد : «إنما وليكم الله و رسوله و الذين ءامنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكـوة و هم ركعون ; جز اين نيست كه ولىّ شما خداست و رسول او و مؤمنانى كه نماز مى خوانند و همچنان كه در ركوعند انفاق مى كنند .»

منابع براي مطالعه در اين زمينه:

1.غاية المرام ، محدّث بحرينى ، ص 265 ، چاپ سنگى ، حديث سوم ، باب 59 ، ف

2.پيام قرآن ، آيت الله مكارم شيرازى ، ج 9 ، ص 201 ـ 213 ، انتشارات مدرس

3.تنها در غاية المرام ، ص 211 ـ 235 ، 82 منبع از اهل سنت و 39 منبع از شيعه آمد

4. اجتهاد در مقابل نص ، سيدعبدالحسين شرف الدين ، ترجمه على دوانى ، ص 167 ـ 181

5. اجتهاد در مقابل نص ، همان ، ص 156 ـ 162 .

 


نویسنده : گروه پرسمان قرآني ساعت ۱۱:٢۸ ‎ق.ظ تاریخ سه‌شنبه ٦ تیر ،۱۳۸٥