سلام دوستان

بعد از ماه مبارک رمضان این اولین باری است که فرصت پیدا کردم مطلبی جدید بنویسم سئوال مطرح شده این است که:

بحث عصمت از كجا سرچشمه گرفته است؟ آيا واقعاً اين عصمت وجود دارد يا يك نوع ايده آليسم تعصبى است؟

پاسخ این سئوال را در چند بخش خواهم آورد.

بخش اول:

نخست مطالبی را به عنوان مقدمه يادآور می شوم:

1.ما شيعيان، انبياى الهى را از گناه معصوم و از خطا مصون دانسته، هرگز ميان كبيره و صغيره، عمد و سهو، پيش از دوران نبوت و پس از آن، فرقى نمى گذاريم.

2.عصمت، حالتى است كه شخص را از قرار گرفتن در خطا و گناه باز مى دارد.

3.براى انبیای الهی دو نوع عصمت مطرح است:

الف)عصمت از خطا و اشتباه كه به آن عصمت علمى مى گويند .

ب)مصونيت از گناه كه عصمت عملى نام دارد.

4.براى عصمت، مراحلى را بيان كرده اند كه عبارتند از:

الف) مصونيت در گرفتن وحى الهى.

ب) مصونيت در تبليغ و بيان اصول و فروع دين.

 ج) مصونيت از گناه، خواه انجام حرام باشد يا ترك واجب.

د) مصونيت از خطا در امور ديگرى همچون اشتباه حواس در تشخيص امور مربوط به زندگى خود يا اشخاص ديگر.

...... ادامه دارد


نویسنده : گروه پرسمان قرآني ساعت ٩:٠۸ ‎ق.ظ تاریخ شنبه ٥ آذر ،۱۳۸٤