سلام دوستان عزيز

ميلاد با سعادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه را به دوست داران اهل بيت عصمت و طهارت تبريک می گويم

اما ادامه بحث...

بخش دوم

5. موهبتى بودن «عصمت » از آن نظر افتخار است كه اين لطف در همه شرايط به افراد داده نمى شود ; بلكه بايد زمينه هاى ل كسب آن در خود افراد به وجود آيد تا لطف الهى شامل حال آنان گردد . بخشى از اين زمينه ها خارج از اختيارند ; مثل كمالات روحى كه از طريق وراثت و يا تربيب به افراد منتقل مى شود و بخشى ديگر كاملا اختيارى هستند .

6. موهبت های اختیاری عبارتند از : الف )مجاهدت هاى فردى و اجتماعى پيامبرانى مانند : «ابراهيم » و «يوسف » و «موسى » و پيامبراكرم صلى الله عليه وآله پيش از بعثت ; همچون جهاد آنان با نفس و چشم پوشى از حرام و.. . كه زمينه را براى افاضه «عصمت » تشديد نموده و لياقت و شايستگى آنان را براى افاضه لطف آماده كرده است . اين ويژگى ها به روشنى ثابت مى كند كه هرگاه لطفى به نام «عصمت » نيز در اختيار آنان قرار گيرد ، از آن نيز در تهذيب فرد و جامعه بهره خواهند گرفت .

ب)  آگاهى خداوند متعال از فعاليت هاى ثمربخش آنان در دوران رسالت و اين كه اين گروه پس از دريافت مقام منيع نبوت با استقامت و پشتكار شگفت دست به اصلاح زده ، در راه جهاد فردى و اجتماعى سخت كوشش خواهند نمود .

از جمله هايى كه در زيارت دختر گرامى پيامبراكرم صلى الله عليه وآله فاطمه اطهر ـسلام الله عليها وارد شده است ، مى توان به اهميت عامل چهارم (آگاهى خدا از فعاليت هاى ثمربخش آنان در طول زندگى ) بيش از عوامل ديگر پى برد ; آن جا كه مى فرمايد : «يا ممتحنة امتحنك.. . به صابرة ; اى امتحان و آزمون شده ! آن جا كه خدا تو را پيش از آفرينش در اين جهان آزمود و تو را در ميدان امتحان و ابتلا ، صابر و بردبار يافت .»

و در دعاى ندبه مى خوانيم : «أوْليائك الذين استخلصتهم .. . بعد أن شرطت .. . فشرطوا لك ذلك .. . الوفاء به ; اوليايى كه آنان را براى خود برگزيدى ; پس از آن كه زهد و پيراستگى را در زندگى اين دنياى پست براى آنان شرط نمودى و آنان نيز شرط تو را پذيرفته و تو هم از وفاى آنان آگاه شدى .»

 


نویسنده : گروه پرسمان قرآني ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ تاریخ یکشنبه ٢٧ شهریور ،۱۳۸٤


 بخش اول 1. خداوند متعال در اين آيه شريفه مى فرمايد : «إنّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً ; (احزاب ، 33) خداوند اراده كرده است ، كه ناپاكى و پليدى را از شما ]اهل بيت پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)[ دور كند ، و شما را از هر نظر پاك سازد .»

كلمه «إنّما» در آيه ، انحصار خواست خداوند متعال را مى رساند و مى فهماند كه خدا خواسته است ، رجس و پليدى را تنها از اهل بيت(عليهم السلام) دور كند و به آنان عصمت عطا كند .

2.قطعاً مراد از «اهل البيت » زنان آن حضرت نيستند ; زيرا به قرينه اى كه در خود آيه است (و آن تفاوت ضميرها است ; چون هيچ گاه صحيح نيست قرآن كريم ضمير مردان را به زنان ارجاع دهد و بگويد : «عنكم » ; بلكه اگر مقصود همسران اهل بيت بودند ، بايد مى فرمود : «عنكنّ») و روايات متعددى كه در تفسير اين آيه ـ از منابع معتبر اهل تسنن و شيعه ـ و از شخص پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نقل شده است، ثابت مى كند كه مخاطب در اين آيه ، پيامبراكرم صلى الله عليه وآله و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام مى باشند .

يك نمونه از آن احاديث ، داستان حديث كساء است كه پيامبراكرم صلى الله عليه وآله على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را فرا خواند ; حضرت عبايى بر آن ها افكند و فرمود :

خداوندا ! اين ها خاندان منند ; رجس و آلودگى را از آن ها دور كن و در همين هنگام آيه تطهير نازل شد .

شايان ذكر است كه اين روايت ، را مسلم از قول «عايشه » در صحيحش ، حاكم در «مستدرك » ، بيهقى در «سنن » ابن جرير در «تفسيرش » و سيوطى در «الدرالمنثور» نقل كرده اند .

3.جمله «يريد» اشاره به اراده تكوينى خداوند متعال دارد ; يعنى ; خداوند متعال با يك فرمان تكوينى اراده كرده است كه شما را از هرگونه آلودگى پاك و مصون دارد ، نه اراده تشريعى ; زيرا اراده تشريعى ، به معناى مكلف ساختن آن ها به حفظ پاكى خويش است و مى دانيم اين تكليف منحصر به خاندان پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيست ، بلكه همه مسلمانان مكلف و مؤظف هستند كه خود را پاك نگهدارند .

4. دانشمندان علم كلام ، عصمت را موهبت الهى و ذاتى دانسته اند كه بر اساس شايستگى هاى آنان و نيز تحت شرايطى ، به شخص معصوم افاضه مى شود و هرگز قابل تحصيل و اكتساب نيست . آيه تطهير و برخى آيات ديگر (ص/ 47 ; دخان/ 32 و.. .) بر اين مطلب دلالت مى كنند .

 


نویسنده : گروه پرسمان قرآني ساعت ٩:٥٦ ‎ب.ظ تاریخ یکشنبه ٢٠ شهریور ،۱۳۸٤